Recent Comments
    Aneka Resep

    Resep: Yummy Day. 140 Nasi Tumis Ayam Kelapa Parut (10 month+)

    By
    on
    August 12, 2020

    Day. 140 Nasi Tumis Ayam Kelapa Parut (10 month+). There are four sets to choose from: Set A consists of Nasi Tomato, Ayam Masak Merah, Jelatah, and Papadom whereas Set B comprises of Nasi Kerabu, Ayam Goreng Rempah, Telur Masin, Kelapa Parut Ikan, and Keropok Ikan. Set C has Nasi Putih, Kari Ikan Tenggiri, and Sup Soto Ayam. Bawang merah, serai dan lada hitam ditumbuk lumat..

    Day. 140 Nasi Tumis Ayam Kelapa Parut (10 month+) Masa zaman aku masih sekolah dulu (Jangan tanya aku bila, sebab kalau aku bagi tau, korang mesti terus menganggap aku ni Artifak antik zaman purbakala) mak aku jual nasi kerabu ni di Kampung. Untuk pengetahuan semua hidangan Lempeng Nasi + Sambal tumis Daging ni bukanlah santapan untuk sarapan ya. tapi set lempeng ni memenuhi anak tekak dan perut yang berkeroncong ketika petang-petang tatkala cuaca yang suram mendung dan sejuk kerana baru lepas hujan.. sagu+soohun+kelapa parut) TALAM UBI. BUBUR NASI AYAM CARROT; UDANG GORENG KUNYIT BLACKPAPER BERSAMA LADA BENGGA. Kamu dapat membuat Day. 140 Nasi Tumis Ayam Kelapa Parut (10 month+) menggunakan 8 bahan dan 3 langkah. Berikut cara kamu membuat itu.

    Bahan bahan dari Day. 140 Nasi Tumis Ayam Kelapa Parut (10 month+)

    1. Persiapkan 3 buah fillet ayam seukuran telapak tangan bayi.
    2. Persiapkan 1/2 bagian wortel ukuran kecil, iris tipis.
    3. Kamu memerlukan 1 jari tengah kacang panjang, iris tipis.
    4. Kamu memerlukan 2 sdm kelapa parut.
    5. Bahan 1 siung bawang putih, cincang halus.
    6. Kamu memerlukan 3 lembar daun seledri, cincang halus.
    7. Kamu memerlukan 1 sdm minyak kelapa.
    8. Kamu memerlukan 250 ml kaldu ayam.

    Nasi ambeng adalah hidangan khas Jawa berupa nasi putih yang diletakkan di atas satu bekas dan diberi lauk pauk di sekelilingnya. Lauk pauk dapat berupa bergedil , ikan masin goreng, rempeyek , sambal goreng , telur rebus, tempe goreng, urap , bihun goreng , dan kaki ayam. Tapi campuran ni dah diubah suai ikut selera tempatan. Kalau guna kerisik segera, itu dah tak asli.

    Day. 140 Nasi Tumis Ayam Kelapa Parut (10 month+) Langkah-langkah

    1. Tumis bawang putih dengan minyak kelapa hingga harum. Masukkan ayam, masak hingga berubah warna..
    2. Tambahkan kaldu ayam, masak hingga mendidih. Masukkan wortel dan kacang panjang. Setelah kaldu berkurang sepertiganya, masukkan kelapa parut. Masak hingga sayuran matang..
    3. Sajikan dengan nasi hangat..

    Zaman nenek moyang tak ada kerisik segera kan. Atau jika tak ada masa, guna jer kerisik segera. Kuih muih Melayu memang enak dimakan bila-bila masa. Sebagai pencuci mulut, kudapan petang mahu pun sarapan pagi memang terbaiklah. Ni min kongsikan resipi kuih bingka ubi kelapa ceri, kuih bakar kacang hijau, apom betawi dan tiga lagi sajian kuih istimewa dengan sedikit olahan baru.

    TAGS
    RELATED POSTS

    LEAVE A COMMENT